• Forfatterens bildeHelge Løvskar

Kan vi snakke med hvaler i fremtiden?

Hvaler ser ut til å ha et språk på samme måte som vi mennesker har. Spermhvalkalver lærer språket sitt som menneskebarn, og de babler også mens de lærer seg å kommunisere. Forskere har nylig funnet tegn til at hvaler lager lyder for ting, på samme måte som vi bruker ord. Noe stemmebruk ser også ut til å være likt for hvaler og mennesker der "tonefallet" er med å gi mening. Hør forskerne fortelle om hvordan hvordan dykkere, språkfolk og kunstig intelligens-eksperter kan hjelpe oss med å skjønne hvalene. Kanskje vi kan snakke med dem en dag?

Marit Lobben har doktorgrad i lingvistikk fra Universitetet i Oslo. I over ti år forsket hun på det vestafrikanske språket hausa, før hun ble postdoktor i kognitiv nevrovitenskap ved Psykologisk institutt ved UiO. Hun har gitt ut boken "Språkhjernen" om mennesker og dyrs språkevner. Nå har hun begynt å se på hvaler som kommuniserer.

Marit og andre forskere møter du på Fjordfesten 1. mai!

Marit forteller:

"Mange sider ved hvalkommunikasjon tyder på at dette dreier seg om språk og ikke tilfeldige lyder, blant annet betydningen av å skille mellom medfødte og tillærte lyder når vi skal definere noe som et språk og hvalers interesse for og evne til å lære og bruke lyd til å betegne gjenstander.

Forskere gjør opptak av video og lyd hos hvithval. Bilde: Clickr Research

Kalver av spermhval bruker omtrent like lang tid på å lære seg hvalspråket i sin gruppe, som menneskebarn – og de babler før de lærer seg voksenspråket, akkurat som våre barn. Hvaler varierer ulike lyder etter hvilken funksjon de har – altså etter hva de snakker om, på samme måte som mennesker bruker ulike lydsekvenser (ord) til å betegne ulike betydninger.

Et annet likhetstrekk er at flere måter å bruke stemmen på er like hos hvaler og mennesker, og disse måtene skiller mellom betydninger og funksjoner til lydene hos oss og dem. Vi får også høre eksempler på hvordan de forskjellige hvalartene høres ut, hva deres motivasjoner for å snakke er, hvordan bardehvaler er forskjellig fra tannhvaler når det gjelder hørsel og det å lage lyder. Sist for vi innsyn i hvordan det tverrfaglige samarbeidet mellom dykkere, lingvister og eksperter i kunstig intelligens har potensiale til å bringe forskningen på hvalkommunikasjon til det neste nivået. Kan vi i fremtiden snakke med hvaler?"

På Bekkelagsbadet har Fjordskolen satt opp en skulptur av en hvithval. Denne kan du scanne med mobilen og få opp "levende" innhold:

66 visninger

Siste innlegg